Brazilië

Morro de Sao Paulo, paradijs of hel?

Morro Bangalo dos Sonhos
Inleiding

Morro de Sao Paulo

Morro de Sao Paulo heeft niets te maken met de stad Sao Paulo. Het ligt er niet eens in de buurt. Morro is een tropisch autoloos stadje op het eiland Tinharé. Het eiland Tinharé ligt circa honderd kilometer ten zuiden van Salvador de Bahia. Vooral onder Brazilianen en Argentijnen is Morro, met zijn hagelwitte stranden, azuurblauwe zee en bruisende nachtleven een populaire vakantiebestemming. Als je de gidsen erop naslaat geniet je al bij voobaat van alles wat dit paradijselijke plaatsje te bieden heeft. Maar ….schijn bedriegt.

Hoe kom je er?

Morro de Sao Paulo is best lastig te bereiken. Er zijn een aantal opties die allen niet echt aantrekkelijk zijn. Wij twijfelen tussen de catamaran (twee en een half uur, zeer oncomfortabel, zeeziek) of de water-land-water combinatie die iets langer duurt (drieënhalfuur) en iets duurder is. Het wordt uiteindelijk de water-land-water combinatie met Cassi Turismo.

Een taxi van Cassie Turismo komt ons bij ons hotel ophalen om ons naar de haven van Salvador de Bahia te brengen. Deze haven is ook heel makkelijk te bereiken door met de lift Elevador Lacerca van de bovenstad van Salvador naar de benedenstad te gaan. Maar dan is het wel even sjouwen met je bagage.

Vervolgens gaan we met de reguliere veerboot naar het eiland Itaparica (50 minuten). Daar stappen we in een speciale Cassi Turismo bus die ons naar het plaatsje Valenca brengt (1 uur en 45 minuten) waar we met een speciale speedboot in 12 minuten naar het plaatsje Morro op het eiland Tinharé varen. Het fijne van deze optie is dat we een retourtje kunnen boeken, en dat de maatschappij ons op de terugweg bij de luchthaven van Salvador de Bahia gaat afzetten, wel zo makkelijk.

Morro praia de Gamboa

Morro vogels
Morro uitzicht

Bangalo dos Sonhos

Ons appartement heet Bangalo Dos Sonhos en ligt in een privépark even buiten het stadje. Het is best een tippel vanaf het appartement naar het centrum van Morro.

Het appartement is een pláátje, super schoon, geheel van glas, zodat je alles open kunt zetten en kunt inslapen en wakker worden met het geluid van de oceaan. Er is een keukentje aanwezig om eventueel zelf te koken. De eigenaren hebben alvast de hoogstnodige ingrediënten ingekocht.

Ook hebben we de beschikking over een zwembad en een fijne loungeplek waar we ’s avonds kunnen genieten van de zonsondergang. De eigenaren, Fabio en Elena zijn schatten. Ze spreken alleen Portugees maar met google translate is dat prima op te lossen.

We hebben vanaf ons appartement een geweldig uitzicht over de oceaan en zien op een ochtend zelfs een aantal dolfijnen, hoe leuk is dat?

Morro zonsondergang met boot
Morro de Sao Paulo ons huisje
Morro zwembad

Wegwijs in Morro de Sao Paulo

Ik weet niet waarom er gesproken wordt over Morro de Sao Paulo en niet over Tinharé, want dat is immers het eiland waar Morro een onderdeel van is. Morro betekent heuvel, en het stadje ligt inderdaad op een heuvel. Een puistje in het uiterste noorden van het eiland Tinharé. Zo smal, dat je aan de ene kant van Morro de zon ziet opgaan, en aan de andere kant juist van de zonsondergang kan genieten.

Het eerste tot en met het vierde strand

Als je vanaf Morro naar “beneden” loopt, kom je op een strand, wat, heel creatief, het eerste strand wordt genoemd. Zonder een specifieke overgang lopen we naar het tweede strand, en vervolgens het derde en vierde strand. Het eerste strand is een lokaal strand, het tweede strand een feeststrand (Zandvoort is hier een bedaard en stil dorpje bij), het derde strand is eigenlijk geen strand maar meer de overgang naar het vierde stand. Dit strand ligt erg afgelegen en hier is ook niet echt iets te beleven.

De andere kant van Morro

Wij logeren precies aan de andere kant van de heuvel. De kant met de zonsondergang. Ook hier kunnen we naar beneden lopen, naar een strandje, waarbij het tij een grote rol speelt. Bij hoogtij is er niets te zien en alleen bij laagtij kun je op dit strand komen.

Nog meer over Morro de Sao Paulo

Fabio, onze gastheer wacht ons op bij de aankomstpier, om ons te begeleiden naar het appartement. Dit is ook echt nodig, want zonder hem hadden we het zéker niet gevonden. Hij roept een taxi aan in de vorm van een manneke met een kruiwagen, en onze koffertjes worden op de kruiwagen vervoerd naar ons appartement. De kosten zijn 10 reais per koffer.

Er volgt een lange wandeling door het dorp waarbij Fabio ons in het Portugees, met handen en voeten, en wat acteerwerk, wegwijs maakt. De hoofdstraat van het stadje is een aaneengesloten lint van toeristen en toeristenwinkeltjes. Omdat wij aan de andere kant van de heuvel moeten zijn, dus juist niet bij het 1e tot en met het 4e strand, lopen we door een paar andere straatjes die veel leuker en authentieker zijn.

Morro strandwandeling
Morro zonsondergang
Morro Tweede Strand

Paradijs of hel

Wij zitten aan de ‘goede’ kant van de heuvel. We hebben er geen last van het feestgedruis waar Morro helaas bekend om staat. ‘Ons’ strandje is het strand van Gamboa. Dit is een plaats aan de westkant van het eiland. Het is er rustig en adembenemend mooi. Een paradijs, zo lijkt het.

Helaas bestaat Morro voor het overgrote deel uit feestvierende mensen en een overload aan veel te harde muziek. Elke avond is er tot middernacht feest op het tweede strand. Daarna gaat er één van de vijf clubs open. Elke avond van de week is er ergens een club open waar de snoeiharde muziek doorgaat tot ’s ochtends 7 uur.

Gelukkig zitten we redelijk goed, maar helaas ligt er tóch een club in onze nabijheid waardoor we tot in de ochtend liggen te shaken in bed. Als nachtbraken en feestvieren je ‘ding’ is, dan zit je hier uiteraard helemaal goed.

Morro ziplinen
Morro derde strand
Morro Gamboa

Goed om te weten

• Boek, om zeeziekte te voorkomen, een retour naar Morro met Cassi Turismo. Hun kantoor is makkelijk te vinden, aan de haven tegenover de markt in Salvador de Bahia.
  • Elke avond is er een clubavond. Check via facebook de data en de clubs.
  • Bij ons in de buurt de club Mama Africa. Meestal op zaterdag open.
  • Heel veel restaurantjes. Wij hebben lekker gegeten bij Sambass op het tweede strand, maar er is meer dan genoeg.
  • We waren er in juli en dan is het geen snorkel- en duikseizoen.
  • Er zijn wat tourtjes naar aanpalende eilanden die je kunt boeken. Dit zijn een soort feestboten met veel drank en muziek die van het ene strand naar het andere varen.
  • Morro heeft het broertje van de Caipirinha, de Caipifruita uitgevonden. Vooral op het tweede strand zien we ’s avonds het ene na het andere stalletje.