Brazilië

Bonito, zoetwatersnorkelen en ara’s

Bonito snorkelen bij Aquarium Natural
Inleiding
Het dorpje Bonito is de hoofdstad van het ecotoerisme in Brazilië. Bonito betekent “mooi” maar dat is geenszins van toepassing op het dorp. Bonito is een typisch Zuid-Amerikaans nietszeggend lelijk plaatsje vol met restaurantjes, excursiebureau’s,  barretjes,  laundries en hotels. Wat Bonito zo aantrekkelijk maakt is de “bonito” omgeving. Wij snorkelen er in een kristalheldere rivier en bewonderen talloze ara’s in de “buraco das araras”

Excursie boeken in Bonito

Denk nou niet dat je er zelf lekker op uit kunt gaan. Wil je meer zien dan alleen het dorpje en inderdaad gaan snorkelen in de rivier of ara’s spotten, dan moet er een excursie geboekt worden. Bonito is heel populair en we zitten schijnbaar midden in het hoogseizoen dus alle excursies blijken uitverkocht. Tenminste, de excursie die wij willen. En denk nou niet, dan stap je toch naar een ander excursiebureautje, want helaas heeft dat geen enkele zin omdat iedereen bij dezelfde maatschappij boekt en er maar een beperkt aantal plekken zijn.

Maar, we zijn niet voor één gat te vangen en na veel gesteggel komen we tot de volgende uitkomst. Een excursie naar Aquario Natural in plaats van naar de Rio Prata. En ’s middags naar Buraco das Araras. Dit is een privé excursie, dus in plaats van met een groep, gaan we zelf met een taxichauffeur op pad. Voordeel is dat we pas om negen uur vertrekken in plaats van om zeven uur. Nadelen zijn er niet want de prijs van deze privé excursie is ongeveer net zo hoog als de prijs van de groepsexcursie naar de Rio Prata.

Bij veel reviews lezen wij dat de excursie “prijzig” is. Nou, zeg maar gerust: peperduur. Wij betalen maar liefst 95 euro per persoon voor deze trip. Maar goed, dan heb je ook wel wat.

Bonito wildlife

Aquario Natural

Om 9 uur komt onze gids ons ophalen. Ze heet ‘duda’ en is een goedlachse, dolenthousiaste dame, en gelukkig spreekt ze een beetje Engels. In no-time zijn we bij het Aquario Natural. Het is een paradijsje en we worden begroet door een paar aapjes en een agouti (een uit de kluiten gewassen eekhoorn). Onze snorkeltocht begint met het aantrekken van een wetsuit en een oefening in het zwembad. Daarna is het nog een flinke tippel naar de start van onze snorkeltocht, door het regenwoud. Het snorkelen zelf duurt ongeveer een uur en dat is voor ons voldoende. De rivier is glashelder door een bepaalde mineraalafzetting, en het is een feest om ons door dit natuurlijke aquarium te laten drijven. Wij eindigen bij een zipline en sluiten de tour af met een heerlijke plons in de rivier.

Bonito excursie Aquarium Natural
Bonito Aquarium Natural ziplinen
Bonito zoetwater snorkelen

Buraco das Araras

Om 13.00 uur vertrekken we naar het 60 km verderop gelegen Buraco das Araras. We hebben het erg naar onze zin met Duda, onze taxichauffeur. Ze is kinderlijk enthousiast als ze hoort dat wij nog nooit een tamandua (miereneter) hebben gezien. We gaan ze zoeken, zegt ze, en wel direct!

Buraco das Araras is een grote verrassing. Zeker vijftig Scarlett Macaws (grote ara’s) gezien in de diepte van de sinkhole. Ze maken een oorverdovend kabaal. Verder zien we ook nog heel veel parkietjes en toekans. De weg terug naar Bonito wordt een mini safari op zoek naar de tamandua. Die vinden we helaas niet. Wél hertjes, en Duda springt en danst van plezier vanwege deze ontmoeting. Vlak voor zonsondergang (en die is vroeg hoor, een uur of vijf) zijn we weer terug bij ons hotel.

Bonito ara's bij Buraco Arara
Bonito Toekan
Bonito twee vossen bij Buraco Arara

Reisplanner naar Bonito

De afstanden in Brazilië zijn gigantisch dus de meesten trajecten leggen wij per vliegtuig af. Zo ook naar Bonito. De dichtstbijzijnde luchthaven is Campo Grande. Vanuit Campo Grande is het nog een uur of vijf rijden met de bus. Wij boeken onze busrit bij Vanzella Transportes op de luchthaven van Campo Grande.

Wij reizen van Foz de Iguazu naar Campo Grande en dat is niet handig want er moet een overstap in Sao Paulo plaatsvinden. Alles verloopt verder prima, maar voordat we de hele reis van A naar B overbrugt  hebben zijn we wel twaalf uur verder.

Bonito zoetwatersnorkelen

Goed om te weten

• Doe niet zoals ons en boek zoveel mogelijk rechtstreekse vluchten en pas daar je reisschema op aan. Niets zo vervelend als in een drieweekse vakantie maar liefst drie hele lange dagen kwijt zijn aan reizen.
  • Wil je in of buiten Bonito slapen? In de regel zijn er buiten Bonito een aantal pousada’s en in Bonito hotelletjes met piepkleine kamers. Ons hotel, CHL Suites staat bovenaan in Tripadvisor maar is in feite een hok met drie bedden. Hier moeten we het helaas mee doen.
  • In tegenstelling tot slapen kun je in Bonito heerlijk eten. De eerste avond eten wij in een veganistisch restaurantje heerlijke falafel. De tweede avond eten we bij Zapi Zen, een fijne pizzeria waar alles klopt.
  • Bonito lijdt aan smetvrees. Iedereen in de horeca heeft een netje in de haren en handschoentjes aan.
  • Leuk om te weten: in Bonito treffen wij het goed met onze tolk. Die doemt op een bepaald moment op en wij zijn blij met hem want hij spreekt Engels. Hij kent Nederland goed, want Nederland staat bekend om zijn “vegan community”. Huh, ik dacht om onze windmills en red light district. Maar kennelijk loop ik achter.
  • Je merkt het al denk ik, ik ben niet heel enthousiast over Bonito. De excursie is leuk maar om daar nou de halve wereld voor over te reizen?
  • Ondanks het feit dat alle excursies vol zaten was het in Bonito zelf uitgestorven. Te koud om buiten te zitten en binnen was het al niet veel gezelliger. Wij lagen uit arren moede beide dagen al om acht uur in bed. #lekker uitrusten. Overigens is dit een uitzondering, zo heb ik begrepen, in Bonito is het in de maand juli een graad over 30.

Bonito Aquarium Natural

Bonito Ara's
De laatste opmerking moet worden goedgekeurd.
2 antwoorden
    • Marinka van Dijk
      Marinka van Dijk zegt:

En waar gaan jullie dan naartoe Andrea? Er is in het noorden van de Pantanal ook een soort Bonito, veel minder toeristisch.