Yucatan (Mexico) en Caye Caulker (Belize)

Een roadtrip van 17 dagen inclusief route en overnachtingstips

Caye Caulker schildpad

Inleiding

Regelmatig vragen vrienden en bekenden of ik onze rondreis planning van Mexico aan ze door wil sturen. Met alle plezier natuurlijk. Maarre ….misschien is het handiger als ik onze reis op mijn blog zet. Zo heeft iedereen er wat aan. We vliegen rechtstreeks naar Cancun, de hoofdstad van het schiereiland Yucatan, met TUI. Je kunt met TUI niet alleen vakanties boeken maar ook losse vluchten. We stoppen alleen even in Havana (Cuba) en vliegen na een uurtje door naar Mexico. Onze reis vangt aan op het eiland Isla Mujeres. En gaat vervolgens via Chichen Itzá naar Merida, Uxmal en Calakmul. Daarna plakken we er vier dagen Caye Caulker op Belize aan vast, en als toetje gaan we nog vier dagen naar Tulum.

Dag 1 tot en met dag 3

Isla Mujeres

Ja, ik kende het ook niet, eerlijk gezegd. We wilden dolgraag zwemmen met walvishaaien. Normaal gesproken is Isla Holbox in het noorden van Yucatan daar het geschikte plekje voor, maar inmiddels is dit allang ingehaald door Isla Mujeres. Isla Mujures is ’the place to be’ om met walvishaaien te snorkelen. En dat is fijn, want het ligt ook nog eens op korte afstand van Cancun, de luchthaven waar wij aankomen.

Vanaf de luchthaven naar de haven waarvandaan de veerboot vertrekt is een kippe-eindje. Ik had vooraf al een taxi gereserveerd. Hoe cool is dat? Dat je aankomt, en dat er dan een taxi chauffeur al op je staat te wachten. Ik vind het altijd weer een wonder. In een wip zijn we bij de haven waar de veerboot naar Isla Mujeres op het punt van vertrekken staat. Al met al zijn we binnen een uur geland, naar de haven gereden, en op de veerboot gezet. Het is heerlijk weer, het water is azuurblauw, de lucht knalblauw, het strand wit, er speelt een mannetje een fijne mexicaanse deun. Let the holiday begin!

Op Isla Mujeres rijden geen auto’s. We verplaatsen ons in een golfkarretje. Leuk joh! Er is genoeg te zien en te doen op dit eiland, maar voor ons telt er maar één ding: zwemmen met walvishaaien. Wij boeken deze prachtige tocht bij On Isla Mujeres Watertours

Tijdens onze tocht heb ik ook andere boten gezien en weet nu helemaal zeker dat die van ons de beste is. Niet de goedkoopste, maar. .goedkoop is duurkoop heb ik altijd geleerd. Het zwemmen met de walvishaaien is misschien niet het meest diervriendelijke evenement, maar toch kon ik zien dat ze hier heel respectvol en met oog voor de natuur een interactie met deze dieren organiseerden. Het was voor ons een ‘once in a lifetime’ moment om nooit te vergeten. Je zoekt en vindt, vervolgens spring je te water en snorkelen maar. De bootsmannen weten precies welk moment en welke plek het beste is. Zo komt het, dat je naar beneden kijkt en de enorme kolossen zacht wiegend om je heen ziet zwemmen. De adrenaline is hoog en mijn hart klopt in mijn keel. Niet van angst, maar van opwinding. Ge-wel-dig.

Overnachting

We slapen drie nachten in La Joya, een kleinschalig, heerlijk, hotelletje buiten het centrum. Wij vonden het er heel fijn, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever midden in het centrum slapen. De voordelen van La Joya? Aan een strandje, magnifique uitzicht op de zee, twee top restaurants op loopafstand. En met onze golfkar bereiken we in een wip alle uiteinden van het eiland.

Yucatan Isla Mujeres familiefoto
Walvishaai
Yucatan Isla Mujeres boottocht

Dag 4 tot en met dag 6

Ek Balam, Chichen Itzá, Izamal en Merida

Als je een wereldwonder bent, dan word je druk bezocht. Dat is dus ook het geval met Chichen Itzá. Om drommen mensen te vermijden blijven wij er slapen in een aangrenzend hotel: het Villas Archeologicas. Dit hotel ligt naast de achteringang van Chichén Itza. Er is een heerlijk zwembad aanwezig en je hoeft ’s avonds de deur niet meer uit, want je kunt er prima eten. Nooit hebben wij het warmer gehad dan tijdens deze Mexicoreis. Zorg altijd dat je een hotel met zwembad boekt.

’s Ochtends gingen we via de achteringang Chichén Itzá binnen en we hebben nauwelijks andere toeristen gezien. Toen het tegen een uur of tien veel drukker begon te worden, zijn wij wederom via de achteruitgang weer naar ons hotel toe gewandeld. Chichén Itzá is heel erg indrukwekkend en moet je zeker niet overslaan. Dit is de beste manier om ervan te genieten zonder de mensenmassa’s.

Onderweg naar Chichén Itzá (ongeveer drie uur rijden vanaf de luchthaven), bezochten we ook nog de Maya vindplaats Ek Balam. Leuke starter en veel minder druk dan andere Maya overblijfselen. We hebben geluncht in de leuke stad Valladolid, en zijn om af te koelen nog een Cenote ingedoken. Een Cenote is een ondergronds meer.

Merida

Onderweg naar Merida deden wij het stadje Izamal aan, wat ik persoonlijk leuker en mooier vond. Merida bezochten we op een maandag en dan is alles dicht. De zondagavond was wel heel leuk met allerlei muzikale evenementen.Voor één nacht een fijn adresje geboekt. Hotel Luz en Yucatan

Yucatan Cenote
Yucatan Ek Balam jungle
Chichen Itza El Castillo

Dag 7 tot en met dag 9

Uxmal

Wat gek, de drukte bij Chichen Itzá en nu de rust in Uxmal. Onvoorstelbaar dat alleen Chichen Itzá een wereldwonder is geworden en de andere plekken niet. En waarom dit zo rustig is? Waarschijnlijk omdat het niet op een dagreis van de grote toeristenplekken als Cancun en Playa del Carmen ligt.

Toch is Uxmal heel mooi. We wandelen er in alle rust rond en beklimmen diverse pyramides waar dat in Chizen Itzá niet mag. Vanaf Uxmal begint gelijk ook de Puuc route. Een route langs diverse andere mooie Maya overblijfselen. Ook hier: nagenoeg niemand tegengekomen. Duur van de Puucroute: een halve dag.

Overnachting

In de buurt van Uxmal slapen wij in de The Pickled Onion. Het lijkt de naam van een restaurant en dat is het ook. Maar er zijn tevens leuke huisjes waar je kunt slapen. Verder is er uiteraard ook een (klein) zwembad aanwezig. Het is een eco Bed and Breakfast dus geen airco maar het heeft ons niet echt gestoord. De prijs/kwaliteit verhouding is prima. Het hotelletje levert ook lunchpakketten waar we dankbaar van gebruik hebben gemaakt.

Calakmul

Omdat we nog niet genoeg hebben van de Maya cultuur reizen we verder naar Calakmul. Dit is een soort van Palenque (ook weer een hele bekende Mayasite) maar dan dichterbij en rustiger. Calakmul ligt in the middle of knowhere en dat is waarschijnlijk de reden dat er geen drommen mensen op af komen. Twee jaar geleden is er nog een nieuwe pyramide ontdekt in deze enorme jungle.

Calakmul is en fantastisch plekje maar vereist wel even wat voorbereiding. Als je op de bovenstaande link klikt kun je de review lezen die ik destijds op Tripadvisor heb gezet.

Overnachting

Ook hier hebben we weer in een eco-hotel geslapen. Het was er overdag bloedheet dus ook hier was het zwembad zeer welkom. Het hotel viel een beetje tegen maar veel keus is er niet op deze afgelegen locatie.

Uxmal Piramide van de tovenaar
Yucatan Uxmal Piramide
Yucatan Calakmul wildlife

Dag 10 tot en met dag 13

Belize (Caye Caulker)

Vanaf Calakmul is het drie uur rijden naar Chetumal en van daaruit gaan we met de boot naar Caye Caulker. Dat betekent dat we de auto in Chetumal inleveren. Caye Caulker ligt niet in Mexico maar in het aangrenzende land Belize. De boottocht naar Caye Caulker is niet fijn maar wel efficiënt. We varen in een watertaxi met flinke vaart van Chetumal naar San Pedro waar we officieel inchecken in Belize. Ook pinnen we hier alvast onze Belize dollars want op Caye Caulker is dat een stuk lastiger. Vanuit San Pedro gaan we met een watertaxi door naar Caye Caulker.

Caye Caulker is een piepklein eilandje zonder autoverkeer. Alles is te belopen. Als je haast hebt (niet doen, go slow, zeggen ze hier) kun je een fiets huren. Wij hebben heerlijke dagen doorgebracht met duiken en snorkelen. Veel meer kun je hier ook niet doen trouwens. Oh ja, luieren is hier ook heel fijn, en lekker eten en cocktails drinken. Een minpunt is het gebrek aan stranden maar dat maken we in Tulum, onze volgende bestemming, wel goed.

Jan en Jelle gaan twee dagen duiken, en met z’n drieën boeken we op de laatste dag een snorkelexcursie. Deze excursie is echt een niet te missen hoogtepunt. Wat we zien? Behalve een heel mooi onderwaterleven zien we onder andere: verpleegstershaaien, roggen, hele grote schildpadden, en als klap op de vuurpijl nog een paar zeekoeien met een jong. Ook zoeken en vinden we nog een aantal zeepaardjes in de mangroven van het eiland. Deze excursie hebben wij gedaan met Carlos, maar ik kan hem niet meer vinden op Tripadvisor. Zelf deed ik nog een tour met The Caveman. Ook weer helemaal top geregeld. Nummer 1 tripadvisor.

Overnachting

Onze Colinda Cabanas staan helemaal aan het einde van het eiland aan het strand. Een topadresje wat al jaren nummer 1 staat op Tripadvisor. Ik wil voor een koopje en boek een slaapkamer zonder airco, maar na vier slechte, bloedhete nachten adviseer ik iedereen om een luxere kamer met airco te nemen. Geen ontbijt, wij gaan naar Amor y Café voor een fijne granola of smoothie.

Caye Caulker straatbeeld
Caye Caulker Pelikaan
Caye Caulker verdrietige zeekoe

Dag 14 tot en met dag 17

Tulum

In Tulum is het strand de grote trekpleister. We nemen vanaf Caye Caulker de boot terug naar Chetumal en van daaruit pakken we de bus naar Tulum. Tulum bestaat uit een dorp circa vier kilometer van het strand en uit een strandgedeelte. Wij slapen op het strand, want dat is nou juist het enige unique selling point van Tulum. Bijna alles is duur maar Playa Xcanan niet. Een hele fijne plek om je een paar dagen te vermaken.

Vlakbij Tulum ligt Akumal waar je kunt snorkelen met schildpadden. Gewoon het strand oplopen en erin duiken. Het lijkt alsof je entree moet betalen en verplicht een gids moet aanschaffen maar dat is flauwekul. Wél ontzettend geestig om te zien hoe kuddes amerikanen in ganzenpas achter een gids aanlopen, zwemvest aan, en vervolgens het doodstille ondiepe baaitje in waden met gevaar voor eigen leven. Wij zwemmen rustig een stukje en komen de ene na de andere schildpad tegen. Daar heb je echt geen gids voor nodig.

Wat we nog meer deden in Tulum? Zwemmen in Cenotes, naar de Maya Ruïnes van Tulum, fietsen en lekker eten op het strand. Achteraf had ik heel graag naar Sian Ka’an gegaan met een dagtour. Bijvoorbeeld deze. Helaas is het er niet meer van gekomen.

Met een taxi laten we ons vervolgens voor weinig geld weer naar de luchthaven van Cancun brengen, op de dag van vertrek.

Piramide van Tulum

Tulum
Tulum strandwandeling

Onze roadtrip

• Met de veerboot vanaf Cancun naar Isla Mujeres
  • Drie nachten slapen op Isla Mujeres
  • Dagtour zwemmen met walvishaaien met On Isla Mujeres Watertours
  • Met de veerboot terug naar Cancun en vervolgens naar de luchthaven waar we een auto huren.
  • Via Valladolid en Ek Balam rijden we naar Chichen Itzá. Geen lange afstand. Hooguit drie uur.
  • Eén nacht logeren naast Unesco Wereld Erfgoed Chichen Itzá.
  • Vanaf Chichen Itzá in een uurtje naar Izamal en vervolgens in anderhalf uur naar Merida rijden waar we één nachtje slapen.
  • Van Merida naar Uxmal is twee uur rijden. Twee nachten slapen in deze omgeving om Uxmal te bekijken en de Puuc route te rijden.
  • Van Uxmal rijden we in drie uurtjes naar Chicanna waar we twee nachten logeren. Dit, om een bezoek te brengen aan de Maya ruïnes van Calakmul.
  • Na drie uur rijden bereiken we Chetumal waar we de auto inleveren en op de boot naar Caye Caulker stappen.
  • De boottocht naar Caye Caulker is geen fijne cruise. Gewoon een snelle overtocht naar een ander land. Voor Mexico moet je uitreisbelasting betalen en om Belize in te komen inreisbelasting. Wij voeren weg vanuit Chetumal om 15.00 uur en kwamen aan op Caye Caulker om 18.00 uur. Met een uur tijdsverschil meegerekend ben je dus minimaal vier uur onderweg. Inclusief de stop in San Pedro.
  • Pin nog even snel in San Pedro want op Caye Caulker is dat een stuk lastiger.
  • Relaxen, lekker eten, duiken, maar vooral: boek de snorkelexcursie van The Caveman.
  • De boot weer terug pakken naar Chetumal. Vanuit Chetumal rijden er bussen in vier uur naar Tulum.
  • Veel te doen in en om Tulum. We hadden achteraf liever nog even een auto gehad voor een paar dagen.
  • Taxirit van Tulum naar de luchthaven. Een rit van twee en een half uur.