Panama City

Panama: een boottocht door het Panamakanaal

Panama excursie boottocht Panamakanaal

Inleiding

Het Panamakanaal is een must als je Panama bezoekt. De reguliere Panamakanaal excursie gaat naar de Miraflores sluizen. Dit zijn de eerste sluizen die de boten tegenkomen als ze van Panama City aan de Stille Oceaan naar Colon aan de Caribische Zee varen. Het is natuurlijk een spectaculair gezicht om vanaf de sluizen te kijken naar die boten. Maar stel, je vaart zelf mee op een boot. Dan kijk je niet alleen naar een mooi schouwspel maar beléef je het ook daadwerkelijk. Jan, mijn man, is op dit moment bezig met het project van de nieuwe sluis van IJmuiden. Hoe leuk is het dan, als we een tocht gaan maken door het Panamakanaal, toch de reus in sluizenland. Zo gezegd zo gedaan.

De boottocht van de Panama City naar Gamboa

’s Ochtends melden wij ons al om 07.00 uur bij Flamenco Marina aan de Amador Causeway. Nadat iedereen is gearriveerd vertrekken we, en gaan we ook gelijk ontbijten om 07.30 uur. Het is een beetje een Amerikaans feestje, dus krijgen we een armbandje om, zodat de menigte om de beurt kan ontbijten en lunchen.

Wij varen met een toeristenboot, een klein kaboutertje in het land van de grote schepen die de oversteek van de Grote- naar de Atlantische Oceaan maken. Deze joekels heten Panamax en wij varen in het kielzog van zo’n joekel, de eerste sluis in. Dit zijn de Miraflores Locks en bestaan uit twee niveau’s ter overbrugging van 9 meter, dus 18 meter in totaal. Toen wij deze boottocht maakten waren de nieuwe sluizen nog niet geopend. Eerst door de ene sluis om een hoogteverschil van negen meter te overbruggen en dan door naar de tweede om nogmaals een hoogteverschil van negen meter te bedwingen.

Onze Panamax –de Iris Halo- past maar net en heeft maar liefst zes treintjes aan beide zijden nodig om hem stabiel te houden. Huh treintjes? Ja, de schepen varen op eigen kracht de sluizen in, maar speciale elektrische locomotieven aan beide kanten van de sluis zorgen ervoor dat het schip op de juiste positie in de sluis komt en blijft.

Nu hebben we twee hoogtes overbrugd en varen we over het Miraflores Lake naar de derde sluis: de Pedro Miquel sluis. Weer circa 9 meter, dus in totaal hebben we een hoogte van 27 meter overbrugd. Al met al een spectaculaire belevenis die met al dat manoeuvreren behoorlijk wat tijd in beslag neemt.

Daarna varen we nog een uurtje door het smalste gedeelte van het 80 kilometer lange kanaal en ondertussen lunchen we nog aan boord. Wij doen een zogenaamde ‘partial’ boottocht en stappen dus halverwege uit: bij Gamboa. De full tour gaat door naar Colon aan de Atlantische Oceaan en daar volgt dezelfde procedure, ook weer circa 27 meter, maar dan  terug naar zeeniveau.

Er kan slechts in één richting tegelijk worden gevaren, dus ’s ochtends tussen 07.00 en pakweg 11.00 uur van Panama City naar Colon, en daarna niet meer. De schepen in de tegenovergestelde richting vertrekken  pas aan het einde van de ochtend zodat ze pas in de middag arriveren bij de Miraflores sluizen.

Panamasluis Panamax Iris Halo

Panama city miraflores sluizen
Panama City sluizencomplex

Wandeling Gamboa

Omdat wij in Gamboa een stukje in het Soberiana NP willen wandelen gaan we niet met de luxe touringcar mee terug naar Panama City. Het Soberiana NP is één van de makkelijkst bereikbare plekken om wildlife te zien, vanuit Panama City.

We gaan eerst op zoek naar het Gamboa Rainforest resort waar we wat meer informatie willen inwinnen over wandelingen in de buurt. Het is nog niet zo makkelijk te vinden. De hele omgeving lijkt uitgestorven en opeens bevinden we ons  in het dorpje Gamboa. Gamboa is ooit bewoond geweest door alle arbeiders die betrokken waren bij de bouw van het Panamakanaal. Inmiddels is het een spookdorpje want alle huizen staan leeg. Er heerst een beetje een creepy sfeertje.

Het Gamboa Resort blijkt een enorm massaal en verouderd resort te zijn. Absoluut niets voor ons, maar, de receptie en de gidsen zijn zeer professioneel, en ondanks het feit dat wij niemand inhuren, tekenen ze wel een mooie wandeling voor ons uit. We zien onder andere agouties (een soort uit de kluiten gewassen eekhoorn), capucijner aapjes, vlinders en een aantal prachtige vogeltjes en we horen heel veel brulapen. Als we nietsvermoedend op een krakkemikkige brug lopen die we delen met de doorgaande autoweg én met de trein, zien we ineens een krokodil aan de waterkant. We wandelen niet al te lang, het is behoorlijk regenachtig.

Na de wandeling gaan we met de zogenaamde chickenbus (een gepimpte schoolbus die dienst doet als openbaar vervoer in midden- en zuidamerika) voor één dollar terug naar Panama City.

Panama Soberiana NP
Panama nabij Gamboa
Panama Chickenbus

Wat je nog meer moet weten over deze boottocht

Wij hebben onze boottocht geboekt bij panama canal trips

Dit is de enige organisatie voor deze tours.

Je kunt kiezen tussen een hele dag  of een halve dag. Wij deden een partial tour.

Duur van deze tocht is 6 uur, en de kosten zijn 180 dollar per persoon.

De excursie is inclusief ontbijt en lunch en vervoer terug naar Panama City. Wij kozen er echter voor om ’s middags het Soberiana NP te bezoeken en met de reguliere bus terug te rijden. Kosten slechts 1 dollar per persoon.

Alternatief: een bezoek brengen aan de Miraflores sluizen kost 15 euro per persoon. Je kunt de bus nemen maar ook een excursie boeken in je hotel, waar deze sluizen onderdeel zijn van een halve dag of dagexcursie.

De wandeling door het Soberiana NP kun je ook als excursie vanuit je hotel boeken. Het park ligt maar 30 minuten rijden van Panama City verwijderd.

Panama full tour panama kanaal
Panama kanaal Centennial Bridge
Panama Brug bij ingang Panamakanaal
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.