Wandelen in Kroatië

Twee wandelingen buiten de gebaande paden

Kroatië Uitzicht Kornatie eilanden
Inleiding
Kroatië, wat een prachtig land is dat zeg, en wat een weergaloze kust. Zowat de hele kustlijn van voormalig Joegoslavië behoort Kroatië toe. Wij verbleven een aantal dagen in Noord Dalmatië, in het gebied van Zadar tot aan Split. Een populaire dus super drukke streek. Vooral de steden puilen uit van de vele dagjesmensen. En ik snap het ook nog, je wandelt van werelderfgoed naar werelderfgoed zeg maar, dus daar komen de mensen als vliegen op de stroop op af. Wij houden daar niet zo van en zorgen ervoor dat we zoveel mogelijk aan die drukte ontsnappen.
Om te beginnen tip één: ga niet in de zomer naar Kroatië, maar in mei/juni of in september. En dan tip twee, vermijd de highlights en ga op zoek naar alternatieven. Wij hebben twee prachtige wandelingen langs de kust gemaakt die horen tot deze alternatieven en zijn geen mens tegengekomen. Genieten!

Wandeling langs het kanaal van Sveti Ante (in de buurt van Sibenik)

Om er te komen rijden we Sibenik uit, richting het zuiden. We stellen onze gps in op het plaatsje Zablace en al heel snel wordt de wandelroute aangegeven op borden (Setnica Sv.Ante). Deze wandelroute ligt ongeveer tien minuten rijden van Sibenik af, op een schiereiland, en voert ons langs het Sveti Ante kanaal. Het is wat lastig te vinden, althans, wij denken steeds dat we fout zitten, zo stil en rustig en hobbelig is het weggetje er naar toe. Het wandelpad is vier kilometer enkele reis en eindigt bij het Nikola fort wat in zee ligt.

Het is heerlijk wandelweer, ca. 25 graden en een lekker windje. Het hele wandelpad loopt langs het Sveti Ante kanaal en daar hebben we dan ook voortdurend zicht op. De wandeling is heel goed te doen, al zijn er enkele zeer steile stukjes bij. Als we bovenaan de Vidikovac heuvel aankomen hebben we een 360graden uitzicht op het prachtige landschap, het stadje Sibenik en op de Adriatische Zee.

Onderweg naar het uitkijkpunt lopen we ook even van het pad af om vlakbij een kleine grot te bekijken waar vroeger veel kluizenaars gewoond hebben. In de grot bevond zich vroeger een klein kerkje. Wij hebben nog meer plannen vandaag en lopen dan ook niet helemaal tot aan het fort. Halverwege het traject keren we om en lopen we weer naar de auto toe. In totaal hebben we anderhalf uur gewandeld en we zijn twee andere mensen tegen gekomen.

Kroatië Sibenik wandelroute Sveti Ante
Kroatië Sibenik Sveti Ante kanaal
Kroatië Sibenik Sveit Ante bloei

Wandeling Vransko Jezero (ca. 30 kilometer ten zuiden van Zadar)

De verrassing van de vakantie. Ik had vooraf mooie foto´s gezien maar er nog nooit iemand over gehoord. Wel wist ik dat het ten zuiden van Zadar lag, richting luchthaven dus dat komt mooi uit. Na een half uurtje rijden ga ik de weg maar eens vragen en ik krijg van de meneer van het tourbureautje een kaart van het gebied mee, en een aantal praktische tips.

Vransko Jezero is het grootste natuurlijke meer van Kroatië en ligt evenwijdig aan de zee, ter hoogte van het natuurpark Kornati. Rondom het meer ligt een weg die je met de auto kunt rijden.Er zijn drie infocentra rond het meer. Het eerste infocentrum ligt in het vogelgebied van het park. We hebben begrepen dat we één keer entree betalen (200 Kuna per persoon, dat is ongeveer 3 euro). Wij kunnen door tijdgebrek maar één wandeling maken, bij het uitzichtpunt Kamenjak.

De verrassing is, het hele gebied is uitgestorven, misschien is dat in de zomer wel anders maar de rondweg langs het meer is best lang en bochtig maar we komen helemaal niemand tegen. Het is een prachtig landelijk gebied. Uiteindelijk nemen we een nog smaller weggetje richting Kamenjak en opeens zijn we er. Het is een uitkijkpunt met een restaurantje en in de directe omgeving een paar uitgezette wandelmogelijkheden onder andere naar het meer. Jongens jongens, wat een pracht. We kijken naar de karst eilanden van het Kornatie NP en het is net Raja Ampat in Indonesië.

Wat een magistraal uitzicht. Echt genieten dit. Er is een piepklein restaurantje waar je een paar snacks kunt krijgen, maar wij hebben in Zadar broodjes en een sapje gekocht en dat eten we daar op. De aardige mevrouw van het restaurant wijst ons drie wandelingen. Wij doen die naar het meer. Het is een pittige. 1,4 kilometer naar beneden, stijl, rotsig. Dan 1,5 kilometer langs het meer lopen (ver erboven nog maar wel vlak en heel mooi). En dan vervolgens weer stijgen. Deze stijging gaat overigens een stuk makkelijker. Als laatste moeten we dan nog een stuk over de asfaltweg teruglopen naar onze auto.  Wij doen er ruim anderhalf uur over.

Het is slechts 22 graden maar warmer moet het ook echt niet zijn. Tijdens de hele wandeling zien we geen mens. Als we weer verder rijden met de auto komen we nog een laatste parkeerplek tegen bij de haven Prosika. Er zijn legio wandelingen uitgezet en je kunt je hier gemakkelijk een hele dag vermaken.

Meer weten over onze reis door Kroatië? Hier vind je alle blogs